In de periode van 0 tot 12 jaar maakt een kind een grote groei door. Het kind heeft prikkels nodig om zijn omgeving te ontdekken en wordt steeds bewuster van zijn plaats daarin. Naarmate het kind ouder wordt, raakt hij meer geïnteresseerd in het hoe en waarom. Voor ouders, leerkrachten en begeleiders ligt hier een belangrijke taak: een kind zoveel mogelijk stimuleren en ondersteunen vanuit de gedachte van Maria Montessori: “Help mij het zelf te doen”.
Maria Montessori ontwikkelde een onderwijsfilosofie die het kind centraal stelt. Haar methode stimuleert zelfontplooiing door een voorbereide omgeving waarin kinderen de vrijheid krijgen om te ontdekken en te leren op hun eigen tempo. De sleutelbegrippen van de Montessori-methode zijn respect voor het kind, een op het kind afgestemde leeromgeving, en het bevorderen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Dit alles met als doel de leerlingen op te voeden tot zelfstandige, verantwoordelijke en sociale individuen.
Een van de fundamenten van Montessori’s visie is het diepgewortelde respect voor elk kind als een uniek individu. Dit respect komt tot uiting in hoe wij onze leerlingen benaderen en begeleiden. We erkennen de intrinsieke motivatie van kinderen om te leren en hun natuurlijke nieuwsgierigheid.
De door Montessori ontworpen klaslokalen zijn zorgvuldig ingericht om kinderen te inspireren en uit te dagen. Onze leeromgevingen bevatten speciaal ontworpen materialen die sensorische en praktische vaardigheden stimuleren, evenals intellectuele groei bevorderen. Deze materialen zijn aantrekkelijk en uitnodigend, waardoor kinderen zelfstandig aan de slag gaan en actief leren door ervaring.
Montessori geloofde sterk in het vermogen van kinderen om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen. In onze school moedigen we leerlingen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Dit bevordert niet alleen academische groei, maar ook belangrijke levensvaardigheden zoals probleemoplossend vermogen, creatief denken, en zelfvertrouwen.
Een van de fundamenten van Montessori’s visie is het diepgewortelde respect voor elk kind als een uniek individu. Dit respect komt tot uiting in hoe wij onze leerlingen benaderen en begeleiden. We erkennen de intrinsieke motivatie van kinderen om te leren en hun natuurlijke nieuwsgierigheid.
De door Montessori ontworpen klaslokalen zijn zorgvuldig ingericht om kinderen te inspireren en uit te dagen. Onze leeromgevingen bevatten speciaal ontworpen materialen die sensorische en praktische vaardigheden stimuleren, evenals intellectuele groei bevorderen. Deze materialen zijn aantrekkelijk en uitnodigend, waardoor kinderen zelfstandig aan de slag gaan en actief leren door ervaring.
Montessori geloofde sterk in het vermogen van kinderen om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen. In onze school moedigen we leerlingen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Dit bevordert niet alleen academische groei, maar ook belangrijke levensvaardigheden zoals probleemoplossend vermogen, creatief denken, en zelfvertrouwen.